Aktivní organizace: Karlovarský kraj

Jak podpořit turistický ruch, díl druhý.

V minulém článku jsem rozepisoval možné návrhy podpory cestovního ruchu, které jakožto odvětví je asi největší obětí koronaviru. Dnes víme, že slova o pomalém návratu k normálu byla reálná. Lidé totiž nejenže necestovali a neutráceli v době přísných karanténních opatření, ale i návrat k normálu je velice pozvolný.  

Bez systémové pomoci ze strany státu a místních samospráv bude ekonomický výpadek enormní. Ona podpora by měla být co nejvíce šitá na míru té aktuální situaci. Co tím míním? Zaměřit se co nejadresněji na českou klientelu a využít nastalé situace i ke zlepšení domácího obrázku Karlových Varů. Setkal jsem se u různých přátel z jiných konců naší země, že naše krajské město je českými turisty vnímány jako předražené město plné cizích turistů, nápisů v azbuce a nejrůznějších kýčovitých suvenýrů. Plzeňské pivo za devadesát korun, hnusné matrjošky či nápisy všemožných barev, které kazí historický ráz překrásných lázní, docela běžná realita průchodu centrem krajské metropole. Neobvyklý pohled na Karlovy Vary bez turistů byl před pár týdny v pořadu České televize Toulavá kamera.  

Řada živnostníků se nastalé situaci a proměny klientely přizpůsobila a snižuje ceny a upravuje sortiment více tuzemským návštěvníkům. Pro Karlovy Vary to může být příležitostí, kterou je však třeba podpořit. Jako zajímavý projekt podpory se mi jeví ten z opačné strany naší země, ze Znojma. Jmenuje se „máš to zadax“ a spočívá v tom, že pokud v místním podniku, restauraci, hotelu, penzionu či jakékoliv soukromé službě utratíte určité peníze, dostanete volný vstup na městské památky. Takže například, když si ve vinařství objednáte za více než dvě stě korun objednávku, obdržíte volnou vstupenku třeba na radniční věž nebo do podzemí. Městskou kasu to nezabije a je to milé. Tento princip vychází ze západního formátu turistických destinací a jeho smyslem je skutečně smysluplná spolupráce mezi veřejným a soukromým sektorem. Ten veřejný dá rámec, zatímco soukromý podnik, nějaká příjemná kavárna či hotýlek s restaurací duši. A všichni úspěšně spolupracují. Něco podobného by se jistě dalo uplatnit v celokrajském formátu a nalákat tím české turisty k návštěvě našeho krásného Karlovarského kraje. Vždyť je tu tak krásně. Kde jinde můžete na tak malém území obdivovat krásy několika světoznámých lázní, aktivně relaxovat vysokohorskou turistikou v Krušných horách, či obdivovat kulturní památky nevyčíslitelné hodnoty a krásy jako například v Bečově nad Teplou či Lokti. Karlovarský kraj je ideální destinací pro dovolenou českých turistů a náš kraj by tomu měl umět udělat reklamu. A to nejen letáčky, ale i cílenou podporou po vzoru té znojemské…    

Autor: Ing. Matěj Drbohlav, MBA. předseda krajské organizace


 

Kalendář